Les llistes d’espera dels pacients del sistema sanitari públic augmenten amb les retallades i són un camí cap al negoci privat

Les llistes d’espera de pacients del sistema sanitari públic augmenten amb les retallades i són un camí cap al negoci privat.
J. Martí Valls. Plataforma Pel Dret a la Salut

A pesar que les informacions oficials i les dades publicades en les Webs de Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya diuen que les esperes per ser operats, per fer-se una prova diagnòstica o per ser visitat per un especialista, són raonables, la realitat i la percepció de la majoria de pacients és que aquestes esperes són molt llargues, comporten dolor, incapacitat, pèrdua de qualitat de vida, quan no empitjoren la patologia existent.

mir08-06-13blog2

Perquè els responsables sanitaris publiquen els temps d’espera mitjans i solament d’uns pocs procediments quirúrgics i les mitjanes amaguen els extrems (per exemple, si el temps d’espera mitjà de dos pacients en llista és de 6 mesos, pot ser que un esperi 2 mesos i l’altre 10, és a dir que la meitat d’aquesta llista de dues espera 10 mesos) Això sense explicar les maniobres per retardar l’entrada en la llista. Si preguntem, en una sala d’espera d’un hospital o un CAP, quant temps porten esperant un procediment quedaríem sorpresos ja que hi ha moltes persones que esperen més d’un any. Aquesta situació, a banda d’un dany per a la salut i la qualitat de vida, és una pèrdua de drets socials.

El que és evident és que amb les “retallades” lineals de recursos en sanitat, tancant serveis, quiròfans, plantes d’hospitalització, sous de professionals i treballadors sanitaris, etc. el que s’ha aconseguit és aprimar el sistema públic i fer-li perdre qualitat i accessibilitat, situació que per a molts interessos econòmics, per als corruptes i per a alguns polítics aliats als mateixos, és el que pretenien. Però els problemes dels pacients segueixen i s’agreugen, per fer-los front apareixen propostes de “solucions” per evitar les llargues esperes i els pacients cansats, desesperats (i indignats) accepten forçats i en moltes ocasions pagant, la derivació a serveis privats per fer el que ja tenien pagat en el sistema públic.

Aquests mecanismes de “derivació” de pacients del sistema públic a centres privats es donen almenys de dues maneres: una per falta d’ètica d’alguns professionals (fins i tot de delicte) com hem llegit recentment en el diari El País (22/1/2014): demanden a un metge públic per cobrar per operar, en la privada i en el mateix centre. Es tracta d’un cas (no el primer d’aquest mateix metge) de la Mútua de Terrassa que amb engany, dient a la pacient que té 4 anys de llista d’espera pel públic (mentida) i que pot quedar paralítica si no s’opera ràpid (segona mentida, ja que es tractava d’una lumbàlgia sense hèrnia discal). Vegeu article publicat per la PDS.

L’altre mecanisme és mes institucional, organitzatiu, de “gestió”. Ho explica molt bé la periodista del mateix diari El País (18/5/2014): Salut ordena a hospitals públics enviar pacients a centres privats, exposa el cas de l’hospital de Mataró que ha derivat per a intervenció quirúrgica a 240 pacients, des de Mataró a Barcelona (per tenir llarga llista d’espera), en aquest cas pagant el sistema públic ja que deriva a centres concertats privats: Hospital del Sagrat Cor (d’una multinacional) i a l’hospital Plató (privat). Si a l’hospital de Mataró, en lloc de tancar-li plantes i quiròfans (amb les “retallades”) li donessin els recursos econòmics que els han donat a aquests dos centres privats no hauria estat necessari derivar a aquests pacients, amb les molèsties i perills que aquesta derivació comporta: desplaçaments de pacient i familiars, pèrdua del seu metge de Mataró ja conegut i que ha indicat la intervenció; devolució del pacient a la pública si existeixen complicacions ja que el CatSalut sol ha pagat al centre privat pel procediment quirúrgic i uns dies protocolizats d’ingrés. Procés més car ja que el centre privat voldrà donar dividends als seus accionistes, és a dir: negoci amb la salut i la malaltia.

Què podem fer els ciutadans i ciutadanes, a més d’indignar-nos per aquesta situació? Doncs primer estar informats, no acceptar llargues esperes, presentar reclamacions en el centre hospitalari i en la seva associació veïnal o plataforma, etc., no acceptar ser derivat a un altre centre sanitari i organitzar-se, implicar-se en la defensa conjunta dels nostres drets per una sanitat pública, universal (sense exclusions), de qualitat, accessible en temps raonables: pocs dies per a proves diagnòstiques i visites a l’especialista i pocs mesos per a intervencions quirúrgiques no urgents. Nosaltres paguem els serveis públics, doncs nosaltres manem.

querella-3

Font de la gràfica: http://www.acordem.org/2013/03/06/querella-boi-la-verdad-sobre-las-listas-de-espera-en-la-sanidad-catalana/

Anuncis

4 thoughts on “Les llistes d’espera dels pacients del sistema sanitari públic augmenten amb les retallades i són un camí cap al negoci privat

  1. 15mbcnSalut 6 febrer 2014 a les 15:34 Reply
  2. […] Martí Valls.[Plataforma pel Dret a la Salut] Malgrat que les informacions oficials i les dades publicades en les Webs del Departament de Salut […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Pel dret a la salut

Plataforma ciutadana

Punts de Vista

Blog d'àngelsmcastells, dona, d'esquerres, economista i moltes coses més...

Dempeus per la salut pública

en defensa del Sistema Nacional de Salut amb tot el seu caràcter assolit: públic, universal, de qualitat, integral, solidari i d' equitat garantida.

%d bloggers like this: